View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Jan 2023, 00:24



Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Katodföljare, placering och design 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7463
Location: Götelaborg
Post Re: Katodföljare, placering och design
@ Lennart
Du upprepar ggn om annan att du har ringa 345VDC i B+?
Kan det verkligen stämma?
Eller avser du ngn av noderna efter B+ eg?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Nov 2022, 07:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Racing wrote:
@ Lennart
Du upprepar ggn om annan att du har ringa 345VDC i B+?
Kan det verkligen stämma?
Eller avser du ngn av noderna efter B+ eg?


Det är noderna efter. Det är 445VDC från trafon. Tänkte att om jag tog från en av noderna med lägre spänning skulle det bli ett mindre behov av sänkning, pga att de redan är sänkta så att säga. Sedan kanske det är smartare att ta spänningen "vid källan" så att säga?

_________________
/Lennart


15 Nov 2022, 09:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Det går fint att dubbla resistorvärdena i spänningsdelaren, men glöm inte att "signaljorda" med en konding i uttagspunkten. Var i B+ -kedjan du tar spänningen spelar inte nån större roll, så länge du får ut den spänning du vill ha. Tanken bakom allt detta är, att glödtråden är isolerad från katoden, med ett särskilt skikt av nån oxid, som lagts på glödtråden. Skiktet tål (är gjort för att tåla) en viss spänning, som man antog skulle vara den maximala spänning som kunde uppstå i "vanliga" kopplingar. Tåligheten varierar mellan olika rörtyper. Blir spänningen för hög, kan nån form av överslagsfenomen inträffa, men det är nog inte vanligt. För att vara "på säkra sidan" kan man anpassa glödkretsens allmäna potential efter den/de katoder som ligger på hög potential mot jord. Glödkretsen är oftast galvaniskt jordad, för att minimera störningar, men det går alltså att lägga en DC-potential på glödkretsen, samtidigt som man signaljordar denna med en konding. Man får dock inte gå för högt i potential, gränsvärdet för glöd-katodspänningen gäller "åt båda hållen".

Den "eleverade" glödkretsen drar ingen ström, i ett idealfall; det finns ingen strömbana så länge alla rör är hela. Rent teoretiskt skulle en positivt spänningssatt glödtråd kunna suga åt sig elektroner från katoderna, men rörens fysiska uppbyggnad gör att detta inte händer. Det är ungefär som en "fixed-bias" krets för slutrören, där man lägger styrgallren på en negativ spänning. Styrgallren hamnar på minusspänning, men kan inte dra nån ström, eftersom de inte kan bli av med sina överskottselektroner (inte förrän man bränt sönder slutrören helt o hållet och orsakat galleremission).



Tack för input!

Som jag skrev tidigare så har jag någon gång i tiden lagt till en fejkad centertapp med två 100 ohms motstånd från var sida av glödens utgående tåtar från trafon. Det känns som att jag i stället kanske skulle ta den anslutningen och sätta mot spänningsdelarens mittpunkt, och förstås med kondingen till jord. Jag misstänker att det var för att få en tystare förstärkare jag gjorde det den gången, känns lite knepigt om det skulle funka att den är kvar med de små värdena till jord?

_________________
/Lennart


15 Nov 2022, 20:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Du kan inte ha kvar den fejkade centertappen, men om du istället jordar den punkten genom en konding och ansluter den till en spänningsdelare från B+ så blir det sannolikt bra.


15 Nov 2022, 20:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Du kan inte ha kvar den fejkade centertappen, men om du istället jordar den punkten genom en konding och ansluter den till en spänningsdelare från B+ så blir det sannolikt bra.


Stort Tack för info Lampu! :D

_________________
/Lennart


15 Nov 2022, 21:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Då har jag lyft jorden.

Innan jag byggde om lossade jag centertappen som test, det brummade rejält, förstärkaren var i praktiken ospelbar.

Efter ombyggnaden brummar det en del, ganska högfrekvent. Nästan surr kanske mer än brum.
Det nuvarande brummet är klart mer än det var innan jag tog bort centertappen.

Det ligger nu 41V likström på glöden. Borde vara 47 enligt de värden jag använt, men det visar sig vara låga spänningar i stärkaren.

Spänningen tas från en punkt med enligt schemat 345V, men som visar sig ha 295V uppmätt spänning. Även när jag mäter närmare trafon är det en något lägre spänning, 411V i stället för 420V. Dock marginellt jämfört med nästa nod, som ju faktiskt är 50V under schemat.

I väggen är det 229V, och trafon är kopplad på 230V. Så där är det bra.

Glöden i sig är bara 5,9V, har varit låg tidigare vet jag, så det kan vara kvar sedan gammalt.

När jag slår på stärkaren börjar värdena högt, för att sedan sjunka ner till värdena ovan.

Som exempel noden med 420V enligt schemat börjar bortåt 500V för att under tiden brummet tilltar sjunka ner till 411V.

Det sitter ett 10kOhms 1W motstånd mellan de två mätpunkterna, skulle kunna ha driftat, men då brukar det väl vara neråt för det mesta? Jag hittar det inte, har ett vagt minne av att det sitter något/ några motstånd i kondingburken på under sidan.

Här är originalschemat ifall någon funderar. Strömförsörjningen har jag inte byggt om. :-) http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/twin_reverb_sf_100_schem.jpg

Tacksam för tips på vad som kan orsaka spänningsfallet!

Edit; Och hur man får bort brummet.

Eftersom detta kom när jag ändrade på centertappen på glödströmmen antar jag att det kommer från den förändringen.
Det pratas om Humdingers, dvs en pot på typ 500 Ohm som sitter mellan de två polerna på glöden och med vipern till jord. Denna ska gå att kombinera med glödlyft.

Det jag kan tänka mig då är att man ersätter de två 100ohmsmotstånden med potten, och drar vipern till kopplingspunkten på spänningsdelaren, dvs där den förhöja glödspänningen tas ut. Sedan jordas signalen via kondingen.

Någon som känner till?

_________________
/Lennart


18 Nov 2022, 00:08
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Jag tror inte spänningsskillnaden mot förväntat har nån betydelse för brummet. Många motstånd är ju ändå +/- 10% så att det sklijer lite är naturligt. Om B+ är för låg generellt, kan det ha att göra med att någon/några filterkondingar är i dåligt skick och läcker eller har tappat kapacitans. En annan felsökning, vill jag påstå.

Att koppla en pot som du beskriver i stället för 2 st 100 Ω mostånd är en bra idé. Glöm inte att avkoppla spänningsavtappningen (alltså då wipern på en pot) mot jord med en kopplingskonding på 0,1 - 1 µF 400 V - glödkretsen måste vara signaljordad.


18 Nov 2022, 09:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7291
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
En fundering med eleverad glöd och varför det sätter igång och surra.

Nu har man ju en högre spänning med ridande smutsig el överlagrad på kabeldragningen/pcb spåren till glöden. Glöden är inte en vacker ren 50Hz sinuskrurva utan bär med sig skräp från nätet. Hos mig ligger det skräp runt 1kHz på nätspänningen som transformeras över till glöden och försvinner ju enbart om man likriktar den. Kurvan ser helt klippt ut på skåpet. Därav surrar det i stället för ett dovt 50Hz brum.
Så man måste nog vara extremt noga med kabeldragningen.
Kolla var det plockas upp genom att jorda bort gallren före och efter resistorerna som matar dem.

Sen så tror jag inte det behövs eleverad glöd om man bara kopplar av det första stegens katod helt. Partiell avkoppling tar bort surret på högre frekvens och då har man det låga 50Hz kvar.

_________________
Johan Hansson


18 Nov 2022, 10:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Jag tror inte spänningsskillnaden mot förväntat har nån betydelse för brummet. Många motstånd är ju ändå +/- 10% så att det sklijer lite är naturligt. Om B+ är för låg generellt, kan det ha att göra med att någon/några filterkondingar är i dåligt skick och läcker eller har tappat kapacitans. En annan felsökning, vill jag påstå.

Att koppla en pot som du beskriver i stället för 2 st 100 Ω mostånd är en bra idé. Glöm inte att avkoppla spänningsavtappningen (alltså då wipern på en pot) mot jord med en kopplingskonding på 0,1 - 1 µF 400 V - glödkretsen måste vara signaljordad.


Tack för info Lampu!

Ja, det är cirka 15 år sedan jag bytte filterkondingar senast, så det kan ju vara dags igen. Som du säger, det är en annan felsökning, det har egentligen inte med detta ämnet att göra. Får bli nästa pilsner, det är dock snabbt gjort när man har grejorna hemma.

Jag ska se om jag kan få tag på en trimpot som är ohmmässigt liten, ska gärna vara så liten som möjligt. 500 Ohm är tydligen optimalt.

Det du säger om signaljordningen och storleken på kondingen är intressant, den allerstädes närvarande VW menar att det ska vara vad som helst över 10 uF. Nu sitter det en 20 uF/350V till jord. Ser du några problem med att det är en så stor konding?

Jag funderar dessutom att ta bort avtappningen av likriktad glöd för fläkten i chassiet, och i stället driva fläkten via en separat strömförsörjning på 6-9V. Detta för att inte ta mer glödström och kanske därmed få upp spänningen lite. Fläkten är specad till 0,08A vid 12V, så det är ju i nivå med ett extrarör... Och det har jag redan ett, samt att reverbdriverröret är ett EL84. Jag tror att det kan bli tystare dessutom, när fläkten är inkopplad så blir det ett litet elektroniskt oljud från den i förstärkaren.

_________________
/Lennart


18 Nov 2022, 12:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
En fundering med eleverad glöd och varför det sätter igång och surra.

Nu har man ju en högre spänning med ridande smutsig el överlagrad på kabeldragningen/pcb spåren till glöden. Glöden är inte en vacker ren 50Hz sinuskrurva utan bär med sig skräp från nätet. Hos mig ligger det skräp runt 1kHz på nätspänningen som transformeras över till glöden och försvinner ju enbart om man likriktar den. Kurvan ser helt klippt ut på skåpet. Därav surrar det i stället för ett dovt 50Hz brum.
Så man måste nog vara extremt noga med kabeldragningen.
Kolla var det plockas upp genom att jorda bort gallren före och efter resistorerna som matar dem.

Sen så tror jag inte det behövs eleverad glöd om man bara kopplar av det första stegens katod helt. Partiell avkoppling tar bort surret på högre frekvens och då har man det låga 50Hz kvar.



Tack för input Johan!

Ja, så här femton år senare kan jag säga att det första jag borde gjort var att dra om glöden innan jag gjorde något ytterligare. I Fenderstärkare är glöden tvinnad i bågar ovanför rören, jättebra när det enbart är komponenterna på turret boarden, men när det tillkommer fem pottar plus diverse andras komponenter på bakpanelen blir det inte bra... de tre första rören har jag dragit om glöden ner mot plåten, det är ju bra. Men det går signal till reverbet och masterpottarna alldeles uppefter glödtrådar. Jag har tänkt lite det omvända, att dra alla signaler mot plåten i stället för att ha glöden där.
Har köpt skärmad signalkabel som jag tänker byta ut ledarna till i stället också.

Bra testtips för att hitta var störningar letar sig in!

_________________
/Lennart


18 Nov 2022, 12:21
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
lampuradio wrote:
Jag tror inte spänningsskillnaden mot förväntat har nån betydelse för brummet. Många motstånd är ju ändå +/- 10% så att det sklijer lite är naturligt. Om B+ är för låg generellt, kan det ha att göra med att någon/några filterkondingar är i dåligt skick och läcker eller har tappat kapacitans. En annan felsökning, vill jag påstå.

Att koppla en pot som du beskriver i stället för 2 st 100 Ω mostånd är en bra idé. Glöm inte att avkoppla spänningsavtappningen (alltså då wipern på en pot) mot jord med en kopplingskonding på 0,1 - 1 µF 400 V - glödkretsen måste vara signaljordad.


Tack för info Lampu!

Ja, det är cirka 15 år sedan jag bytte filterkondingar senast, så det kan ju vara dags igen. Som du säger, det är en annan felsökning, det har egentligen inte med detta ämnet att göra. Får bli nästa pilsner, det är dock snabbt gjort när man har grejorna hemma.

Jag ska se om jag kan få tag på en trimpot som är ohmmässigt liten, ska gärna vara så liten som möjligt. 500 Ohm är tydligen optimalt.

Det du säger om signaljordningen och storleken på kondingen är intressant, den allerstädes närvarande VW menar att det ska vara vad som helst över 10 uF. Nu sitter det en 20 uF/350V till jord. Ser du några problem med att det är en så stor konding?

Jag funderar dessutom att ta bort avtappningen av likriktad glöd för fläkten i chassiet, och i stället driva fläkten via en separat strömförsörjning på 6-9V. Detta för att inte ta mer glödström och kanske därmed få upp spänningen lite. Fläkten är specad till 0,08A vid 12V, så det är ju i nivå med ett extrarör... Och det har jag redan ett, samt att reverbdriverröret är ett EL84. Jag tror att det kan bli tystare dessutom, när fläkten är inkopplad så blir det ett litet elektroniskt oljud från den i förstärkaren.

Nu fattade jag det som att lyftning av glödkretsens potential helt var pga risken för hög spänning på katodföljarens katod, inte för att tysta en störning. Att koppla glödkretsen till jord signalmässigt är dock en nödvändighet. Att jag förespråkade en "vanlig kopplingskonding" är bara av ekonomiska skäl och för enkelhetens skull; den bör ha tillräckligt låg reaktans för att suga upp brummet eller andra störningar även om den inte är så stor. Men det är inte fel att ha en större, dock blir det ju ändå en extra klump, för den måste dimensioneras för B+, om spänningsdelaren fallerar på nåt sätt. Annars blir det nog rökutveckling i ett sånt fall.

För störningsjakten har du ju fått tips. En annan metod än att kortsluta styrgaller är att ta ur rören framifrån, då får man ett hum om var störningen kommer in i systemet.

Likriktning av glödström för fläkten är i sig självt inte ett problem, tror jag, men om det är en modern fläktmotor, med halvledarkommutering, kan den sannolikt trycka ut pulser i glödkretsen som kan vara svårdämpade. Prova att koppla bort den (gärna före likriktaren).


18 Nov 2022, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2936
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
Spänningen tas från en punkt med enligt schemat 345V, men som visar sig ha 295V uppmätt spänning. Även när jag mäter närmare trafon är det en något lägre spänning, 411V i stället för 420V. Dock marginellt jämfört med nästa nod, som ju faktiskt är 50V under schemat.


Drift om 50V är inte normalt. Mätte du spänningar innan du ändrade glöden? Har du spänningar noterade för den moddade kretsen eller tittar du på Fenders originalschema? Dvs har det gjorts moddar som påverkar strömförbrukningen och drar ner B+ jämfört med Fenders schema?

För övrigt råkar jag ha exakt en sån Twin Reverb på bänken som jag ska gå lös på i dag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Nov 2022, 14:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:

Sen så tror jag inte det behövs eleverad glöd om man bara kopplar av det första stegens katod helt. Partiell avkoppling tar bort surret på högre frekvens och då har man det låga 50Hz kvar.



Kom på att jag inte kommenterat din intressanta info om avkopplad katod på steget före katodföljarsteget, ursäkta. För det är det steget du menar?

Som jag tänkt det är det steget oavkopplat, med 820 Ohm på katodmotståndet. Så då behöver glöden lyftas, om jag förstått det rätt?

Om det däremot är så att du menar det första steget i kretsen så är det annorlunda, där är två av tre varianter fullt avkopplade och en med 0,68 uF.

Kan förresten säga att oavkopplat sista steg är mumma för snyggt träig, kornig dist med lite fräs och mycket anslagskänslighet!

Jag har så sakta byggt om stärkaren för att kontrollera steg för steg att ändringar fungerar. I samband med det har det steg som kommer att bli katodföljarsteget satts om till oavkopplat med 1,5kOhm katod.

Det är alltså två oavkopplade steg efter varandra, i flera lägen tre oavkopplade steg! Då är det första steget av de tre en cold clipper med 8 kOhm katod.

Före de tre stegen ligger ett eller två avkopplade steg.

Det låter klart bra, mindre fräsigt, och morrigt trivsamt. Nu är det inte tänkt att vara så, det sista steget ska som sagt bli en katodföljare. Men två avslutande oavkopplade steg tror jag är grejen för att få till en klar, "fräsfri" dist.

_________________
/Lennart


19 Nov 2022, 04:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Nu fattade jag det som att lyftning av glödkretsens potential helt var pga risken för hög spänning på katodföljarens katod, inte för att tysta en störning. Att koppla glödkretsen till jord signalmässigt är dock en nödvändighet. Att jag förespråkade en "vanlig kopplingskonding" är bara av ekonomiska skäl och för enkelhetens skull; den bör ha tillräckligt låg reaktans för att suga upp brummet eller andra störningar även om den inte är så stor. Men det är inte fel att ha en större, dock blir det ju ändå en extra klump, för den måste dimensioneras för B+, om spänningsdelaren fallerar på nåt sätt. Annars blir det nog rökutveckling i ett sånt fall.

För störningsjakten har du ju fått tips. En annan metod än att kortsluta styrgaller är att ta ur rören framifrån, då får man ett hum om var störningen kommer in i systemet.

Likriktning av glödström för fläkten är i sig självt inte ett problem, tror jag, men om det är en modern fläktmotor, med halvledarkommutering, kan den sannolikt trycka ut pulser i glödkretsen som kan vara svårdämpade. Prova att koppla bort den (gärna före likriktaren).



Tack för informationen!

Det stämmer att jag började pratet om höjd glöd för att skydda röret. Det är bara det att när jag tog bort centertappen på glödtrafon kom det fram massor med brum. Så det måste också hanteras.
Jag hade 22 uFkondingen liggande, så jag tänkte det borde funka. Det kommer att sitta ett 2W motstånd på 220kOhm före.

Fläktdriften tar jag för enkelhets skull bort, och gör som jag gjort på en Bassman 135, med en vanlig tvåledare kopplad efter strömbrytaren som dras igenom ett av de befintliga hålen i chassiet ner till utrymmet under. Där sitter det ett vanligt stickproppskontakt, hona. Inte så elegant men fungerande säkert.

Sedan en vanlig 9V omformare typ stickpropp och omvandlare i ett kopplad till fläkten som sitter vid ett sidoluftgaller. Fungerar utmärkt! Bassman 135 har ett lågt, trångt kabinett så det behövs en fläkt.

_________________
/Lennart


19 Nov 2022, 04:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:

Drift om 50V är inte normalt. Mätte du spänningar innan du ändrade glöden? Har du spänningar noterade för den moddade kretsen eller tittar du på Fenders originalschema? Dvs har det gjorts moddar som påverkar strömförbrukningen och drar ner B+ jämfört med Fenders schema?

För övrigt råkar jag ha exakt en sån Twin Reverb på bänken som jag ska gå lös på i dag.


Tack för input Lynxtrap!

Det är enligt schemat. Jag borde förstås mätt före jag byggde om också. Det är ju enkelt löst, bara att löda loss en tåt så att B+ kopplas bort igen. Nu har jag inte möjlighet att testa det just nu, får bli söndag kväll.

Övriga moddar som skulle kunna påverka B+ är möjligtvis det biasmodulerande tremolot, konstruerat enligt det tremolo som fanns i några Fenderstärkare tidigt 60-tal. Pottarna till tremolot är nerskruvade till noll. Borde inte påverka.

Det som slagit mig är att tappet, ca 50V inte är så långt från de dryga 40V som jag höjt glöden med.....

Får som sagt undersökas i morgon kväll.

Ja, de gamla Fenderstärkarna är gedigna grejor, jag misstänker att det är mer sansat underhållsarbete än min typ av tokmoddning som du ska göra. Jag brukar skylla på att jag gjorde de första hålen i stärkaren redan 1983, dvs innan det blev en vintagestärk. Nästa år är det 40-årsjubileum, kanske är världsrekord i utdraget moddande. The search for the Holy Tone..... :oops:

_________________
/Lennart


19 Nov 2022, 05:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7291
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
Tubis wrote:
Sen så tror jag inte det behövs eleverad glöd om man bara kopplar av det första stegens katod helt. Partiell avkoppling tar bort surret på högre frekvens och då har man det låga 50Hz kvar.

Kom på att jag inte kommenterat din intressanta info om avkopplad katod på steget före katodföljarsteget, ursäkta. För det är det steget du menar?
Som jag tänkt det är det steget oavkopplat, med 820 Ohm på katodmotståndet. Så då behöver glöden lyftas, om jag förstått det rätt?
Om det däremot är så att du menar det första steget i kretsen så är det annorlunda, där är två av tre varianter fullt avkopplade och en med 0,68 uF.

Jag menade ingångssteget i brumaspekt. Om det stegets katod plockar upp brum från glöden förstärks detta mest.

_________________
Johan Hansson


19 Nov 2022, 09:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Quote:
Efter ombyggnaden brummar det en del, ganska högfrekvent. Nästan surr kanske mer än brum.
Det nuvarande brummet är klart mer än det var innan jag tog bort centertappen.

Det ligger nu 41V likström på glöden. Borde vara 47 enligt de värden jag använt, men det visar sig vara låga spänningar i stärkaren.

Spänningen tas från en punkt med enligt schemat 345V, men som visar sig ha 295V uppmätt spänning. Även när jag mäter närmare trafon är det en något lägre spänning, 411V i stället för 420V. Dock marginellt jämfört med nästa nod, som ju faktiskt är 50V under schemat.

I väggen är det 229V, och trafon är kopplad på 230V. Så där är det bra.

Glöden i sig är bara 5,9V, har varit låg tidigare vet jag, så det kan vara kvar sedan gammalt.

När jag slår på stärkaren börjar värdena högt, för att sedan sjunka ner till värdena ovan.

Som exempel noden med 420V enligt schemat börjar bortåt 500V för att under tiden brummet tilltar sjunka ner till 411V.


Ovanstående hämtat från mitt tidigare inlägg om uppmätta spänningar.

Nu har jag mätt utan glödförhöjningen inkopplad. Spänningen på noden där det enligt schemat ska vara 345V är 297V, dvs i stort sett detsamma som med glödströmshöjningen inkopplad.

Jag lödde in glödförhöjningen igen, det är 41-42V, och nu är det tyst på brumfonten i stort sett! Lite djupt brummande bara. Vad som gjort detta är svårt att säga. Jag drog om kabeln med B+ så att den inte längre låg uppepå balans- och biasjusteringen, men det undrar jag om det har spelat roll?

Jag har en låda på ingång på tisdag/onsdag med nya elektrolyter och en del annat smått och gott. Det får nog bli byte av e-lyterna för B+ innan jag går vidare. Det kommer dessutom en trimpot modell kraftigare för att kunna göra en brumbalansering av glöden så som jag skrivit om tidigare.

Hoppas att det är elektrolytbytet som gör susen för spänningarna. Annars kan man undra vad det kan vara...

_________________
/Lennart


20 Nov 2022, 20:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

Om det däremot är så att du menar det första steget i kretsen så är det annorlunda, där är två av tre varianter fullt avkopplade och en med 0,68 uF.

Jag menade ingångssteget i brumaspekt. Om det stegets katod plockar upp brum från glöden förstärks detta mest.


Det fungerar som du säger Johan, om jag spelar på kretsen med 0,68 uF som avkoppling på första steget och sedan tre steg utan avkoppling så brummar det lite under tiden. Om jag sedan kopplar över till "grundsteget" med ett fullt avkopplat steg först surrar det på rejält under 15 sek ca, sedan blir det helt tyst på¨brusfronten. Precis som att det lagrats upp under tiden jag spelat med delvis avkopplat och sedan släpps till jord med den större kondingen.

Kan för övrigt säga att det var tyst när jag spelade utan förhöjd glöd, och jordning av "centertapp" via konding. Sedan när jag kopplade in B+ kom det brum etc. Dvs et verkar inte som det kom från glöden, utan från något i B+-linan`Eller taskigt dragna kablar förstås uppefter B+ kanske...

_________________
/Lennart


21 Nov 2022, 17:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Jaha, då är det nya kondingar i slutsteget, och balanspot på glödens koppling till glödlyft och signaljord via konding. Jag har också bytt kolmassamotståndet på 10kOhm som sitter före noden där jag tar spänningen till glödlyftet, och främst är B+ till preampen.

Det händer inget när jag vrider på balanspotten, så det brum som finns kommer troligen från något annat då? Jordningspunkten är precis bredvid trafot, inte i en signaljordningspunkt. Kanske ger brum?

Spänningarna är likadana som förut. Det hörs att det är nya kondingar, och stärkaren låter spänstigare, framför allt när alla fem gainstegen i distkanalen är inkopplade. Det lät lite "saggigt" kom inte upp i kraft riktigt förut.

Jag mätte ut från trafon efter likriktningen, det är 446V, och schemat säger 445V. Dvs perfekt. 232V i väggen. Noden vid PIn, före 10 kOhmsmotståndet har 406V i stället för 420V. Och noden till förstegsrören har 296V i stället för 345V.

Det sitter några motstånd i kondinghuset som hänger under förstärkaren, där sitter bl.a det motstånd som i kretsen är på 2,2kOhm som tar ner spänningen till 420V-noden. Jag kontrollmätte motståndet för att kolla mot sin märkning så att säga, men jag undrar om det inte var ett något större motstånd än så... Det var ett annat utförande, det var inte ett Fender original.

Får kontrolleras i morgon, för sent nu.

Vibratot är moddat till ett brownface biasmodulerande tremolo, dvs Fender Vibroverb, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjava3c7ML7AhWUSPEDHb6GCP0QFnoECBEQAQ&url=https%3A%2F%2Fampwares.com%2Fschematics%2Fvibroverb_6g16.pdf&usg=AOvVaw2XCgDXsObiWq6oNxW7Ax0m.
Vad jag kan se så borde inte detta sänka B+.

Även reverbet är ombyggt, där finns ett antal rejäla anodmotstånd som tar ner spänningen till Driverröret (EL84) till under 300V. Men det borde ju inte påverka resten av B+-linan. Reverbet liknar ett fristående Fenderreverb, med trefjäders tank.

_________________
/Lennart


23 Nov 2022, 00:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Oookej, Det kan konstateras att en katodföljare bidrar avsevärt till kompression och distorsion, lite för bra t.o.m... :shock:

Jag har byggt om ungefär enligt det schemat som jag lade upp tidigare i tråden. Lite mindre motstånd mellan steget före katodföljaren och katodföljaren, 100k i stället för 330k som jag hade i schemat. 0,1 uF på kondingen efter katodföljaren. Ingen konding efter tonstacken, den behövs inte.

Image

Hur det låter? Ja, det är lite brum som stör ljudet en del, så det kanske inte är riktigt rättvist att jämföra. Jag har ersatt ett gainsteg med ej avkopplad katod med katodföljaren. Så där blir det mindre gain ut från försteget. Man får gå uppåt fem för att få samma volym som jag hade på tre tidigare.

Tonkontrollerna har stor volympåverkan, mer än tidigare. Det är väldigt "näsigt" ljud, svårt att få till något annat.

Dynamiken är väldigt liten, så jag kommer att göra mer "normala värden på katodföljaren för att se om det ger lite mer headroom. Som det är nu är det väldigt komprimerat, distar klart mer än förut. Dvs katodföljaren gör att kretsen distar mer än ett ej avkopplat gainsteg. Det är dist för minsta lilla, så att säga med volymen på åtta på potten som sitter mellan steg V2A och V2B.

Så, ja, det kanske blir något annat till slut.... :cry: :?

Men som sagt, det är lite brum som stör tonen, var det nu kommer från...

_________________
/Lennart


23 Nov 2022, 16:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Det som känns spontant är att det borde låta bättre med högre B+, samt att jag troligen behöver justera värdena i tonkontrollen. Sloperesistor etc.

Jag har nya elektrolyter i strömförsörjningen, vad kan mer läcka B+ till jord så att säga???

_________________
/Lennart


24 Nov 2022, 14:08
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Om du misstänker "strömläckage" i B+, så måste du mäta :)

Ta ut alla rör (utom ev likriktarrör), ta bort säkringen till B+ och sätt ett mätinstrument där. Slå på och se om där går nån ström. Om du har en högohmig spänningsdelare till glödkretslyftet, så kommer det att gå några mA där (går ju att räkna ut). Är där större strömuttag än förväntat, måste man sektionera bort delar efterhand och se vart strömmen tar vägen.


24 Nov 2022, 15:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Om du misstänker "strömläckage" i B+, så måste du mäta :)

Ta ut alla rör (utom ev likriktarrör), ta bort säkringen till B+ och sätt ett mätinstrument där. Slå på och se om där går nån ström. Om du har en högohmig spänningsdelare till glödkretslyftet, så kommer det att gå några mA där (går ju att räkna ut). Är där större strömuttag än förväntat, måste man sektionera bort delar efterhand och se vart strömmen tar vägen.


Tack för tipset!

Ja, det är typ 1,5mA via glödkretslyftet. Ok, koppla bort bit för bit. Det är ju ett strukturerat och bra arbetssätt låter det som.
Får se om jag kan klämma in lite förstärkarpyssel i morgon, har ett mindre renoveringsprojekt i huset också att ta hand om...

_________________
/Lennart


24 Nov 2022, 23:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Efter att ha lagt lite klinker i hallen tog jag mig lite tid till att testa en teori som dök upp under morgonen.

Jag satte om katodföljaren till "standardvärdent" 100 kOhm på katodmotståndet, och minskade motståndet mellan föregående steg och katodföljaren från 100 kOhm till 10 kOhm, att det är kvar något är mest för skyddseffekt mot oscillation.

Efter detta lät det klart bättre i mina öron, inte alls extremt komprimerat som det var med 68 kOhm. Tonkontrollerna var svåra att få till något med. Tänkte att det där motståndet på 47 kOhm som skulle göra så att tonkontrollerna var som vanligt verkade meningslöst, så jag kopplade förbi det. Jaha, då börjar det låta mer normalt igen!

Det är helt klart ett annat distljud, grynigare och mer komprimerat än utan katodföljare.

Vad gäller VWs moddar för extradist kan sägas att ett lägre katodmotstånd liknar effekten som man får av en extrem Cold CLipper, a' la Soldano på 39 kOhm. Lite platt och fräsigt i mitt tycke. Det är ju en tanke om man är lagd åt det hållet att ha en omkopplare som lägger ett motstånd parallellt med katodmotståndet på katodföljaren. Ett motstånd på 220 kOhm blir ca 68 kOhm, då komprimerar det rejält, låter Dödsmetall.

Eftersom av den tidigare konversationen i tråden inte verkar som att någon av er testat att ändra på katodmotstånd etc på en katodföljare så rekommenderas en test, det ger nya infallsvinklar, helt klart!

Lite återkoppling som sagt. Volt- och brumjakt kommer....

_________________
/Lennart


25 Nov 2022, 19:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2936
Post Re: Katodföljare, placering och design
Teoretiskt sett borde man anpassa komponentvärden i tonstacken till den lägre impedansen som katodföljaren ger för att få samma respons ur tonstacken som när den var anodmatad. Det görs proportionellt, dvs alla värden ändras enligt samma förhållande till originalvärdena. Resistanserna ska väl ner och kapacitanserna upp.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Nov 2022, 14:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tonstack är ju en sorts filter. Det finns de, som kan filter på riktigt, men mycket översiktligt så funkar ju en tonstack (tonkontroll) som en spänningsdelare (eller en dämpsats) som dämpar olika för olika frekvenser. Väldigt ofta jobbar dessa dämpsatser med inre impedansen i signalkällan som en ingående komponent, så precis som Lynxtrap säger, blir läget/effekten annorlunda, om man ändrar signalkällan.

En klassisk katodföljare har en inre impedans som är, i förhållande till det mesta andra i en rörförstärkare, löjligt låg. Om den matar en befintlig tonstack rakt av, får man troligen rätt oförutsägbara resultat. Därför finns varianter med serieresistorer mot tonstacken, som ska simulera signalkällans inre impedans och medge, att man använder en befintlig koppling i sin tonstack. Det kortsluter ju lite av idén med en katodföljare, men ändå.

Nu har väl kanske någon redan "uppfunnit hjulet", dvs en koppling för att kompensera hur katodföljaren påverkar en tonstack, och med tanke på hur kreativt man jobbar med just katodföljare inom just det här tillämpningsområdet, så kanske det är enklast att "följa receptet", dvs tillämpa hela kitet - den som gjorde grundkonstruktionen har förhoppningsvis testat och/eller räknat på hur just en viss katodföljare passar med en viss tonstack.


27 Nov 2022, 15:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tack för synpunkterna båda!

Ja, det där är ju en sak att fundera över, hur /vad ska man göra.

Jag testade ju med det där att ha ett motstånd i serie före som skulle ge "samma" beteende som från ett vanligt gainsteg före. Det lät inte bra, och när jag tog bort det så lät det klart mer som vanligt så att säga.

I Tone Stac Calculatorn provade jag att dels ta en snapshot med standard Fendervärden inställda så som jag brukar ha det på stärkaren, dels med 700 Ohms utgångsimpedans från katodföljaren.

Så här ser det ut, det är enbart ingångsimpedansen som är ändrad, den övre kurvan är efter katodföljaren:

Attachment:
TSC.png
TSC.png [ 27.11 KiB | Viewed 954 times ]


Inte så förfärligt stor skillnad ändå, man känner igen ljudet fastän förstärkaren är ganska rejält ombyggd. Det är lite näsigt dock.

Vad jag gjorde för att få det mer till det ljud jag brukar ha är att dra på lite mer bas, och det stämmer ju med kalkylatorns resultat. Med basen ungefär på tre så är det ingen större skillnad på kurvorna, fast katodföljaren ligger en bit över.

Jag lade in 5F6-A-kretsens värden i TSC, och då ser man att midscoopet ligger lite högre upp i frekvensen än den som jag har i Dual S. Ser ut att vara lite mer bas i den kretsen, och det är kanske inte så konstigt, den designades som basförstärkare. Sedan, jag har alltid 15" JBL-element, och i Bassmanen satt det 4X10". Känns som att jag inte borde eftersträva så mycket mer bas....

Dock, innan jag gör något åt det så tänker jag mig försöka fixa brummet och den försvunna spänningen, det är vara ganska meningslöst att modda en icke helt frisk stärkare.

_________________
/Lennart


27 Nov 2022, 21:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Om du misstänker "strömläckage" i B+, så måste du mäta :)

Ta ut alla rör (utom ev likriktarrör), ta bort säkringen till B+ och sätt ett mätinstrument där. Slå på och se om där går nån ström. Om du har en högohmig spänningsdelare till glödkretslyftet, så kommer det att gå några mA där (går ju att räkna ut). Är där större strömuttag än förväntat, måste man sektionera bort delar efterhand och se vart strömmen tar vägen.


Efter att ha dragit ut alla rören tog jag bort den ena säkringen till B+, det finns två stycken, en till var "sida". Mätte A över säkringshållarens anslutningar, ner till uA, ingen större reaktion. Någon enstaka microA som visade sig tillfälligt.

Tog ur den andra säkringen, och satte tillbaka den första, mätte, samma obefintliga resultat. Dvs inte ens glödförhöjningen syns? Det är ändå 56V som jag höjt den, ca 1,5 mA borde den dra.

Gjorde jag på ett felaktigt sätt kanske?

Spänning direkt på utgång från likriktning; 469V Till PI; 460V Till Preamp; 443V

Reverbdriver Anod 469V utan rör, denna har dock "egen" strömförsörjning direkt från trafon. Det som jag funderar på är om det är så att det EL84-rör som jag har som reverbdriver drar så mycket mer ström att hela spänningen i stärkaren dras med?

Skillnaden i spänning mellan de olika stegen är betydligt mindre än när de har rör och därmed belastning på sig, kan säkert vara det normala?

En sak som är märklig är att spänningen ut från trafon idag trots 232V i väggen med rören i är 427V i stället för 446V som det var härom dagen, följande nod 390V i stället för 411V och slutligen noden för preampen 288V som var 295V härom dagen. Kontrollmätte spänningarna med min DM44 Tektronix för att säkerställa att det inte var något vajsing på mätaren, samma resultat med två stycken olika.

Tyvärr blir jag inte klokare efter detta. Pust. :cry:

Kan det vara att något rör, som t.ex reverbröret, drar så mycket att spänningen sjunker?

_________________
/Lennart


28 Nov 2022, 15:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1090
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Jag har kanske missat det, men ett schema över apparaten vore till viss hjälp... Ett EL84 som drivrör nånstans kan ju dra en del ström.

Om ingen last finns, dvs inga rör, inget bleedermotstånd, så ska rimligen B+ vara lika överallt på alla ställen (ingen ström = inget spänningsfall mellan noderna).

Spänningsdelaren för glödpotential bör dra lite ström, nån mA, beroende på den totala resistansen i spänningsdelaren.

Man kan få en fingervisning av hur B+ sjunker när man slår ifrån, om nåt är lite skumt. Med bara några hundra kΩ inkopplat (spänningsdelaren) bör det sjunka bra långsamt ner mot noll, är det nåt annat som drar ström (skadad filterkonding) sjunker det snabbare. Men du borde kunna se ström om du kopplar in dig i B+ -linan. Nu undrar jag lite över de två säkringarna du nämner; det kanske är säkrare mätvärde om du kopplar in mätaren i ledningen till första filterkondingen?


28 Nov 2022, 17:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1893
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Jag har kanske missat det, men ett schema över apparaten vore till viss hjälp... Ett EL84 som drivrör nånstans kan ju dra en del ström.

Om ingen last finns, dvs inga rör, inget bleedermotstånd, så ska rimligen B+ vara lika överallt på alla ställen (ingen ström = inget spänningsfall mellan noderna).

Spänningsdelaren för glödpotential bör dra lite ström, nån mA, beroende på den totala resistansen i spänningsdelaren.

Man kan få en fingervisning av hur B+ sjunker när man slår ifrån, om nåt är lite skumt. Med bara några hundra kΩ inkopplat (spänningsdelaren) bör det sjunka bra långsamt ner mot noll, är det nåt annat som drar ström (skadad filterkonding) sjunker det snabbare. Men du borde kunna se ström om du kopplar in dig i B+ -linan. Nu undrar jag lite över de två säkringarna du nämner; det kanske är säkrare mätvärde om du kopplar in mätaren i ledningen till första filterkondingen?



Ursäkta, här kommer det! Och tack för input!

Det är inte hundra procent komplett vad avser B+-dragning tyvärr. http://ljudbojen.se/download/file.php?id=19799&sid=1bc003e2bdf6094cff6c3253fbd7c372

Enkelt sagt så har förförstärkaren samma nod som enligt schema ska ha 345V fram.
Reverbdriverröret, som finns med på sidan två om jag inte har fel i schemat matas direkt från filterkondingarna med 460V. Jag har tagit ner spänningen med några rejäla motstånd till ca 270V på reverbröret.
Det biasmodulerande vibratot, som ju spontant kanske låter lite skumt som lösning drivs även det direkt från B+, 460V. Mycket välljudande.

Vibratot har jag inte gjort något schema på, vilket jag dock tänker göra eftersom det är en sak som är en specialare med denna förstärkaren. Det är dock inte på något sätt unikt, Fender hade det på Vibroverb-förstärkaren tidigt 60-tal. http://www.thevintagesound.com/ffg/vibroverb_brown.html

Den tidigare vibratolösningen, original, sänkte gain av någon anledning, vet inte om det beror på att spänning läckte via den lösningen eller ngt.Den biasmodulerande ska inte göra det. men men..

Ett schema på förstärkaren original är inte helt fel att ha heller, det är till större delen förförstärkaren jag ändrat på. Förut en viss blackfacing av slutsteget. här är det: http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/twin_reverb_sf_100_schem.jpg

Vad gäller "Avstängningsmätning" så tog det ca 10 sekunder från att jag slog av switchen till dess det var noll volt. Det rasade ganska snabbt till att börja med. Filterkondingarna är nya allihop.

Säkringarna sitter på utgången från trafon, innan likriktningsbryggan. En på var sida av trafons utgång på den lindningen. Det är fortfarande växelström ifall det ställer till det hela? Du tänker att jag löder loss en tåt och kopplar in mätaren i en punkt efter likriktningen?

_________________
/Lennart


28 Nov 2022, 20:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: berra.b and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.